Buiten is beter
- Ruurd Mosterd

- 13 okt 2023
- 2 minuten om te lezen
School vond ik maar een verplichting. Op gym na. Pas na mijn middelbare school voelde ik dat iets deed wat echt zin had, de sport academie. Ik kon bewegen, mijn talenten inzetten en ontwikkelen.
In 2016 deed ik een opleiding ‘hike & survival’ instructeur bij de Voshaar Outdoor & Education. Die opleiding was zo vet en leerzaam. Ik kreeg herwaardering voor de natuur, ontdekte het bos en leerde oerskills zoals vuur maken en een natuurlijke shelter bouwen.
Ik pleit er nu voor dat dit dagelijkse kost mag (moet!!) zijn op basis -en middelbare scholen. Buiten zijn, leren over de natuur en je onderdeel voelen van die natuur.
Waarom zetten we de leerlingen zo erg in het hoofd? En ook nog zittend en binnen. Snap jij het? Voor een grote groep mensen is leren niet natuurlijk om zittend en binnen te doen met opdrachten van een leerkracht.
Daarmee wil ik overigens niet de leerkrachten in een kwaad daglicht zetten. Dit zijn mensen met grote harten, die vaak onderbetaald worden. Het is meer het verouderde schoolsysteem waar ik erg kritisch op ben.
Het brein heeft twee kanten, links en rechts. Rechts is de creatieve kant, de kant die zo mooi magisch open staat bij kids. En juist die gaat op jonge leeftijd al vaak op slot door ons systeem.. Tragisch.
Het maakt mij soms boos en verdrietig. Ik voel de verantwoordelijkheid. En ik wil het anders doen. Ik zoek mijn weg hierin. Wat kan ik doen in dit geheel..?
Wat ik kan doen is mensen meenemen de zee in en het bos in. Daarom een initiatief met mijn bevriende collega en buitenman Marcello Verkerk vanuit Vaaren, het Outdoorweekend.
Buiten is beter. Meer de rechter kant van het brein die geactiveerd wordt. En dat is een wonderlijke ervaring. 🙌🌲🔥Wees welkom!






Wat een inspirerende gedachten over buitenonderwijs! Je hebt gelijk dat ons schoolsysteem vaak de creatieve kant van het brein verwaarloost.
De wetenschap achter buitenonderwijs
Onderzoek toont aan dat kinderen die regelmatig buitenactiviteiten ondernemen 25% beter presteren in probleemoplossing dan hun binnengehouden leeftijdsgenoten. De Japanse praktijk van 'shinrin-yoku' (bosbaden) verlaagt cortisol met gemiddeld 16% binnen 20 minuten.
Interessant genoeg ontwikkelden Finse scholen al in de jaren '90 het concept 'sisu' - een vorm van buitenonderwijs waarbij kinderen leren door natuurlijke uitdagingen aan te gaan. Dit leidde tot Finland's toppositie in internationale onderwijsrankings.
Neuroplasticiteit en buitenomgevingen
Wetenschappers hebben ontdekt dat natuurlijke omgevingen de productie van BDNF (Brain-Derived Neurotrophic Factor) stimuleren, wat cruciaa…